Dýchejme čistý vzduch! - přejít na úvod
Domácnosti
byty, domy, haly
Firmy
úřady, kanceláře
Školy
jídelny, učebny
Veřejné prostory
kina, divadla, obchodní centra, sály, haly, sportoviště
Restaurace
hotely, sály

Alarmující hodnoty CO2 ve školách? Jaké je levné řešení

Proč mají děti ve škole potíže se soustředěním, bolestmi hlavy a únavou? Ne vždy za tyto problémy může nedostatečný spátek, u nesoustředěnosti nezájem dětí o výuku.

Co tedy způsobuje potíže žáků? Žáci jsou v učebnách vystavováni vysokým koncentracím oxidu uhličitého a příliš vysokým teplotám. To vyplynulo z měření, které prováděl Státní zdravotní ústav Praha[1]. Podle odborníků za tento stav může špatný způsob větrání. Ve většině škol se větrá pouze pomocí otevření oken. Tento způsob je za prvé velmi energeticky náročný a za druhé ani nezajistí dostatečný přísun čerstvého vzduchu. Problém s nedostatečným přísunem čerstvého vzduchu je pak mnohem závažnější u škol, jejichž budovy prošly rekonstrukcí a jsou tedy zateplené a mají vyměněná stará okna za plastová. Těmito úpravami se budova stává zcela neprodyšnou a převážně v chladnějších měsících, kdy se nevětrá ani otevřením oken, žáci i učitelé mohou trpět již v úvodu zmíněnými problémy.

V přiloženém prvním grafu je možné sledovat úroveň CO2 v učebně, ve které se během přítomnosti žáků vyvětrá alespoň otevřením okna. Na druhém grafu je zaznamenáno měření za stejných podmínek, ale bez větrání. Jak je vidět, hodnota CO2 v tomto případě vzrůstala až do alarmujících hodnot.

M. Mikešová, B. Kotlík. Závěrečná zpráva z měření kvality vnitřního prostředí a mikroklimatických parametrů ve školách  (2008). Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/ovzdusi/Vnitrni_ovzdusi/zaverecna_zprava_indoor_2008.pdf
Zdroj: M. Mikešová, B. Kotlík. Závěrečná zpráva z měření kvality vnitřního prostředí a mikroklimatických parametrů ve školách (2008). Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/ovzdusi/Vnitrni_ovzdusi/zaverecna_zprava_indoor_2008.pdf

Je tedy na místě doporučit, aby se ani ve vzdělávacích zařízeních nezapomínalo na dostatečně časté větrání. Ke zjištění kvality vzduchu je vhodné sledovat koncentraci CO2. Tu je v dnešní době možné měřit čidly kvality vzduchu. Větrání by pak mohlo být úspornější z hlediska financí, protože by se větralo pouze v případě špatné kvality vzduchu, tedy by se nevětralo zbytečně a nedocházelo by ke zbytečným únikům tepla.

Způsob přirozeného větrání, ale s pomocí zhodnocování kvality vzduchu, je levnější variantou pro školy, které svých žákům i zaměstnancům chtějí dopřát kvalitní pracovní prostředí, ale nemají dostatech finančních prostředků pro kompletní vzduchotechnické zařízení.

[1] Zdroj: M. Mikešová, B. Kotlík. Závěrečná zpráva z měření kvality vnitřního prostředí a mikroklimatických parametrů ve školách (2008). Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/ovzdusi/Vnitrni_ovzdusi/zaverecna_zprava_indoor_2008.pdf


zpět na všechny články

Naše produkty

Přejít do e-shopu >>