Proč mají děti ve škole potíže se soustředěním, bolestmi hlavy a únavou? Ne vždy za tyto problémy může nedostatečný spátek, u nesoustředěnosti nezájem dětí o výuku.
Co tedy způsobuje potíže žáků? Žáci jsou v učebnách vystavováni vysokým koncentracím oxidu uhličitého a příliš vysokým teplotám. To vyplynulo z měření, které prováděl Státní zdravotní ústav Praha[1]. Podle odborníků za tento stav může špatný způsob větrání. Ve většině škol se větrá pouze pomocí otevření oken. Tento způsob je za prvé velmi energeticky náročný a za druhé ani nezajistí dostatečný přísun čerstvého vzduchu. Problém s nedostatečným přísunem čerstvého vzduchu je pak mnohem závažnější u škol, jejichž budovy prošly rekonstrukcí a jsou tedy zateplené a mají vyměněná stará okna za plastová. Těmito úpravami se budova stává zcela neprodyšnou a převážně v chladnějších měsících, kdy se nevětrá ani otevřením oken, žáci i učitelé mohou trpět již v úvodu zmíněnými problémy.
V přiloženém prvním grafu je možné sledovat úroveň CO2 v učebně, ve které se během přítomnosti žáků vyvětrá alespoň otevřením okna. Na druhém grafu je zaznamenáno měření za stejných podmínek, ale bez větrání. Jak je vidět, hodnota CO2 v tomto případě vzrůstala až do alarmujících hodnot.
Zdroj: M. Mikešová, B. Kotlík. Závěrečná zpráva z měření kvality vnitřního prostředí a mikroklimatických parametrů ve školách (2008). Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/ovzdusi/Vnitrni_ovzdusi/zaverecna_zprava_indoor_2008.pdf
Je tedy na místě doporučit, aby se ani ve vzdělávacích zařízeních nezapomínalo na dostatečně časté větrání. Ke zjištění kvality vzduchu je vhodné sledovat koncentraci CO2. Tu je v dnešní době možné měřit čidly kvality vzduchu. Větrání by pak mohlo být úspornější z hlediska financí, protože by se větralo pouze v případě špatné kvality vzduchu, tedy by se nevětralo zbytečně a nedocházelo by ke zbytečným únikům tepla.
Způsob přirozeného větrání, ale s pomocí zhodnocování kvality vzduchu, je levnější variantou pro školy, které svých žákům i zaměstnancům chtějí dopřát kvalitní pracovní prostředí, ale nemají dostatech finančních prostředků pro kompletní vzduchotechnické zařízení.
[1] Zdroj: M. Mikešová, B. Kotlík. Závěrečná zpráva z měření kvality vnitřního prostředí a mikroklimatických parametrů ve školách (2008). Dostupné z: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/ovzdusi/Vnitrni_ovzdusi/zaverecna_zprava_indoor_2008.pdf